GMS German Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery – Burn and Hand Surgery (Feb 2012)
Multiple digital branch involvement of the median nerve by schwannoma: case report [Multiple Schwannominfiltration der Digitalnerven des Nervus medianus: eine Fallvorstellung]
Abstract
[english] A case of multiple digital branch involvement of the median nerve by a schwannoma is described in this case report. The benign tumor had grown for almost 30 years and infiltrated the digital nerves 1, 2 and 3. As a result the patient’s daily life activities became increasingly affected. After examination and definite evaluation of the tumor entity being a schwannoma, planning of the surgical treatment strategy included total resection of the schwannoma formations and the affected nerves. In a single-step-operation the nerves were grafted using a sural cable graft which was harvested from the right calf and divided into three nerve grafts.During the 4-year clinical follow-up the patient showed no loss in grip strength and pinch grip strength. The two-point static discrimination revealed 8 mm for N1 and N2, 9 mm for N3 and 7 mm for N4. Subjectively his use of the affected hand was unlimited.[german] Diese Falldarstellung zeigt den multiplen Befall mehrerer Digitalnerven durch ein Schwannom. Dieser benigne Tumor war insgesamt fast 30 Jahre gewachsen und hatte die vom Nervus medianus innervierten Digitalnerven N1, N2 und N3 infiltriert. Als Folge des Nervenbefalls war der Patient in seinem Alltag deutlich eingeschränkt. Nach präziser klinischer Untersuchung und Verifizierung der Tumorentität konnte die Diagnose eines Schwannoms gestellt werden. Im daraufhin entwickelten Therapiekonzept wurde die vollständige offene, chirurgische Resektion des Tumors und der beteiligten Digitalnerven geplant. In einer single-step Operation wurden die resezierten Nerven durch Nerveninterponate des Nervus suralis, der an der rechten, unteren Extremität entnommen und gedrittelt wurde, rekonstruiert. Während der 4-jährigen Nachbehandlungsdauer zeigte der Patient objektiv weder einen Kraftverlust in der Dynamometermessung noch beim „PinchTest“. Die 2-Punkt-Diskrimination betrug 8 mm für N1 und N2, 9 mm für N3 und 7 mm für N4. Auch subjektiv war die ehemals erkrankte Hand mit der gesunden Hand vergleichbar und in ihrem täglichen Einsatz uneingeschränkt.