Journal of Hematology & Oncology (Sep 2022)
Impact of IDH1 and IDH2 mutational subgroups in AML patients after allogeneic stem cell transplantation
- Desiree Kunadt,
- Sebastian Stasik,
- Klaus H. Metzeler,
- Christoph Röllig,
- Christoph Schliemann,
- Philipp A. Greif,
- Karsten Spiekermann,
- Maja Rothenberg-Thurley,
- Utz Krug,
- Jan Braess,
- Alwin Krämer,
- Andreas Hochhaus,
- Sebastian Scholl,
- Inken Hilgendorf,
- Tim H. Brümmendorf,
- Edgar Jost,
- Björn Steffen,
- Gesine Bug,
- Hermann Einsele,
- Dennis Görlich,
- Cristina Sauerland,
- Kerstin Schäfer-Eckart,
- Stefan W. Krause,
- Mathias Hänel,
- Maher Hanoun,
- Martin Kaufmann,
- Bernhard Wörmann,
- Michael Kramer,
- Katja Sockel,
- Katharina Egger-Heidrich,
- Tobias Herold,
- Gerhard Ehninger,
- Andreas Burchert,
- Uwe Platzbecker,
- Wolfgang E. Berdel,
- Carsten Müller-Tidow,
- Wolfgang Hiddemann,
- Hubert Serve,
- Matthias Stelljes,
- Claudia D. Baldus,
- Andreas Neubauer,
- Johannes Schetelig,
- Christian Thiede,
- Martin Bornhäuser,
- Jan M. Middeke,
- Friedrich Stölzel,
- the A. M. L. Cooperative Group (AMLCG), Study Alliance Leukemia (SAL)
Affiliations
- Desiree Kunadt
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Sebastian Stasik
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Klaus H. Metzeler
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Christoph Röllig
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Christoph Schliemann
- Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster
- Philipp A. Greif
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Karsten Spiekermann
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Maja Rothenberg-Thurley
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Utz Krug
- Medizinische Klinik III, Klinikum Leverkusen
- Jan Braess
- Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg
- Alwin Krämer
- Medizinische Klinik Und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Universität Heidelberg
- Andreas Hochhaus
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Jena
- Sebastian Scholl
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Jena
- Inken Hilgendorf
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Jena
- Tim H. Brümmendorf
- Medizinische Klinik IV, Uniklinik RWTH Aachen
- Edgar Jost
- Medizinische Klinik IV, Uniklinik RWTH Aachen
- Björn Steffen
- Medizinische Klinik 2, Hämatologie/Onkologie, Goethe-Universität
- Gesine Bug
- Medizinische Klinik 2, Hämatologie/Onkologie, Goethe-Universität
- Hermann Einsele
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
- Dennis Görlich
- Institut für Biometrie und Klinische Forschung, Universität Münster
- Cristina Sauerland
- Institut für Biometrie und Klinische Forschung, Universität Münster
- Kerstin Schäfer-Eckart
- Klinik für Innere Medizin 5, Klinikum Nürnberg, Paracelsus Medizinische Privatuniversität
- Stefan W. Krause
- Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum Erlangen
- Mathias Hänel
- Medizinische Klinik III, Klinikum Chemnitz
- Maher Hanoun
- Klinik für Hämatologie, Universitätsklinikum Essen
- Martin Kaufmann
- Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Robert-Bosch-Krankenhaus
- Bernhard Wörmann
- Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Robert-Bosch-Krankenhaus
- Michael Kramer
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Katja Sockel
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Katharina Egger-Heidrich
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Tobias Herold
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Gerhard Ehninger
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Andreas Burchert
- Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg
- Uwe Platzbecker
- Klinik und Poliklinik für Hämatologie, Zelltherapie und Hämostaseologie, Universitätsklinikum Leipzig
- Wolfgang E. Berdel
- Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster
- Carsten Müller-Tidow
- Medizinische Klinik Und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Universität Heidelberg
- Wolfgang Hiddemann
- Laboratory for Leukemia Diagnostics, Department of Medicine III, University Hospital, LMU Munich
- Hubert Serve
- Medizinische Klinik 2, Hämatologie/Onkologie, Goethe-Universität
- Matthias Stelljes
- Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster
- Claudia D. Baldus
- Klinik für Innere Medizin II, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
- Andreas Neubauer
- Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg
- Johannes Schetelig
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Christian Thiede
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Martin Bornhäuser
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Jan M. Middeke
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- Friedrich Stölzel
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus
- the A. M. L. Cooperative Group (AMLCG), Study Alliance Leukemia (SAL)
- DOI
- https://doi.org/10.1186/s13045-022-01339-8
- Journal volume & issue
-
Vol. 15,
no. 1
pp. 1 – 15
Abstract
Abstract Background The role of allogeneic hematopoietic cell transplantation (alloHCT) in acute myeloid leukemia (AML) with mutated IDH1/2 has not been defined. Therefore, we analyzed a large cohort of 3234 AML patients in first complete remission (CR1) undergoing alloHCT or conventional chemo-consolidation and investigated outcome in respect to IDH1/2 mutational subgroups (IDH1 R132C, R132H and IDH2 R140Q, R172K). Methods Genomic DNA was extracted from bone marrow or peripheral blood samples at diagnosis and analyzed for IDH mutations with denaturing high-performance liquid chromatography, Sanger sequencing and targeted myeloid panel next-generation sequencing, respectively. Statistical as-treated analyses were performed using R and standard statistical methods (Kruskal–Wallis test for continuous variables, Chi-square test for categorical variables, Cox regression for univariate and multivariable models), incorporating alloHCT as a time-dependent covariate. Results Among 3234 patients achieving CR1, 7.8% harbored IDH1 mutations (36% R132C and 47% R132H) and 10.9% carried IDH2 mutations (77% R140Q and 19% R172K). 852 patients underwent alloHCT in CR1. Within the alloHCT group, 6.2% had an IDH1 mutation (43.4% R132C and 41.4% R132H) and 10% were characterized by an IDH2 mutation (71.8% R140Q and 24.7% R172K). Variants IDH1 R132C and IDH2 R172K showed a significant benefit from alloHCT for OS (p = .017 and p = .049) and RFS (HR = 0.42, p = .048 and p = .009) compared with chemotherapy only. AlloHCT in IDH2 R140Q mutated AML resulted in longer RFS (HR = 0.4, p = .002). Conclusion In this large as-treated analysis, we showed that alloHCT is able to overcome the negative prognostic impact of certain IDH mutational subclasses in first-line consolidation treatment and could pending prognostic validation, provide prognostic value for AML risk stratification and therapeutic decision making.
Keywords