Atherosclerosis Plus (Sep 2023)
The German CaRe high registry for familial hypercholesterolemia – Sex differences, treatment strategies, and target value attainment
- Winfried März,
- Nina Schmidt,
- Ira an Haack,
- Alexander Dressel,
- Tanja B. Grammer,
- Marcus E. Kleber,
- Andrea Baessler,
- F. Ulrich Beil,
- Ioanna Gouni-Berthold,
- Ulrich Julius,
- Ursula Kassner,
- Julius L. Katzmann,
- Gerald Klose,
- Christel König,
- Wolfgang Koenig,
- Ann-Cathrin Koschker,
- Ulrich Laufs,
- Martin Merkel,
- Britta Otte,
- Klaus G. Parhofer,
- Wibke Hengstenberg,
- Heribert Schunkert,
- Ksenija Stach-Jablonski,
- Elisabeth Steinhagen-Thiessen,
- Christoph B. Olivier,
- Harry Hahmann,
- Stefan Krzossok,
- Anja Vogt,
- Dirk Müller-Wieland,
- Ulrike Schatz
Affiliations
- Winfried März
- D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany; V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany; Klinisches Institut für Medizinische und Chemische Labordiagnostik, Medizinische Universität Graz, Graz, Austria; Synlab Akademie, Synlab Holding Deutschland GmbH, Mannheim und Augsburg, Germany
- Nina Schmidt
- D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany
- Ira an Haack
- D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany
- Alexander Dressel
- D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany; Corresponding author. D•A•CH-Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Friedensallee 25, 22765, Hamburg, Germany.
- Tanja B. Grammer
- V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany; Mannheim Institute of Public Health, Sozial- und Präventivmedizin, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany
- Marcus E. Kleber
- V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany; SYNLAB MVZ Humangenetik Mannheim, Mannheim, Germany
- Andrea Baessler
- Department of Internal Medicine II, University Hospital Regensburg, Germany
- F. Ulrich Beil
- Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf, Ambulanzzentrum, Hamburg, Germany
- Ioanna Gouni-Berthold
- Polyclinic for Endocrinology, Diabetology and Preventive Medicine, University of Cologne, Cologne, Germany
- Ulrich Julius
- Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität, Dresden, Germany
- Ursula Kassner
- Zentrum für Innere Medizin mit Gastroenterologie und Nephrologie, Lipidambulanz Charité Berlin, Germany
- Julius L. Katzmann
- Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Universitätsklinikum Leipzig, Germany
- Gerald Klose
- Gemeinschaftspraxis für Innere Medizin, Gastroenterologie und Kardiologie Beckenbauer & Maierhof, Bremen, Germany
- Christel König
- Klinik für Innere Medizin, Lipidambulanz, Klinikum Links der Weser, Bremen, Germany
- Wolfgang Koenig
- Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany; DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), Partner Site Munich Heart Alliance, Munich, Germany
- Ann-Cathrin Koschker
- Medizinische Klinik und Poliklinik I, Endokrinologie und Diabetologie, Universität Würzburg, Germany
- Ulrich Laufs
- Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Universitätsklinikum Leipzig, Germany; Klinik für Innere Medizin III (Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin), Universität des Saarlands, Homburg, Germany
- Martin Merkel
- Endokrinologikum, Hamburg, Germany
- Britta Otte
- Medizinische Klinik D, Lipidambulanz, Universitätsklinikum Münster, Germany
- Klaus G. Parhofer
- Medizinische Klinik und Poliklinik IV, Klinikum der Universität München, Germany
- Wibke Hengstenberg
- Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany
- Heribert Schunkert
- Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany
- Ksenija Stach-Jablonski
- V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany
- Elisabeth Steinhagen-Thiessen
- Zentrum für Innere Medizin mit Gastroenterologie und Nephrologie, Lipidambulanz Charité Berlin, Germany
- Christoph B. Olivier
- Department of Cardiology and Angiology I, Heart Center Freiburg University, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany
- Harry Hahmann
- Kardiologie Oberschwaben, Bodensee, Isny, Germany
- Stefan Krzossok
- Zentrum für Nieren- und Hochdruckerkrankungen, Wuppertal, Germany
- Anja Vogt
- Medizinische Klinik und Poliklinik IV, Klinikum der Universität München, Germany
- Dirk Müller-Wieland
- Medizinische Klinik I - RWTH Aachen m.S, kardiometabolische Prävention, Germany
- Ulrike Schatz
- Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität, Dresden, Germany
- Journal volume & issue
-
Vol. 53
pp. 6 – 15
Abstract
Background and aims: Familial hypercholesterolemia (FH) is among the most common genetic disorders in primary care. However, only 15% or less of patients are diagnosed, and few achieve the goals for low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C). In this analysis of the German Cascade Screening and Registry for High Cholesterol (CaRe High), we examined the status of lipid management, treatment strategies, and LDL-C goal attainment according to the ESC/EAS dyslipidemia guidelines. Methods: We evaluated consolidated datasets from 1501 FH patients diagnosed clinically and seen either by lipid specialists or general practitioners and internists. We conducted a questionnaire survey of both the recruiting physicians and patients. Results: Among the 1501 patients, 86% regularly received lipid-lowering drugs. LDL-C goals were achieved by 26% and 10% of patients with atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD) according to the 2016 and 2019 ESC/EAS dyslipidemia guidelines, respectively. High intensity lipid-lowering was administered more often in men than in women, in patients with ASCVD, at higher LDL-C and in patients with a genetic diagnosis of FH. Conclusions: FH is under-treated in Germany compared to guideline recommendations. Male gender, genetic proof of FH, treatment by a specialist, and presence of ASCVD appear to be associated with increased treatment intensity. Achieving the LDL-C goals of the 2019 ESC/EAS dyslipidemia guidelines remains challenging if pre-treatment LDL-C is very high.